1. TUJUAN
Tujuan merupakan salah satu tahap runtutan. Tujuan dan penerimaan merupakan salah satu ciri penting dalam wacana yang sangat berkaitan dengan tautan dan runtutan. Setiap perkara yang diujarkan dalam bentuk lisan atau tulisan mestilah mempunyai tujuan atau objektif tertentu. Tujuan tersebut pula adalah ditentukan oleh penulis atau penutur itu sendiri. Sesuatu ujaran atau tulisan itu mestilah mempunyai tujuan untuk mewujudkan interaksi yang komunikatif. Akhirnya, tujuan tersebut akan menentukan jenis wacana yang digunakan. Terdapat beberapa cara yang digunakan untuk menentukan tujuan seseorang penulis atau penutur itu.
Tujuan merupakan salah satu tahap runtutan. Tujuan dan penerimaan merupakan salah satu ciri penting dalam wacana yang sangat berkaitan dengan tautan dan runtutan. Setiap perkara yang diujarkan dalam bentuk lisan atau tulisan mestilah mempunyai tujuan atau objektif tertentu. Tujuan tersebut pula adalah ditentukan oleh penulis atau penutur itu sendiri. Sesuatu ujaran atau tulisan itu mestilah mempunyai tujuan untuk mewujudkan interaksi yang komunikatif. Akhirnya, tujuan tersebut akan menentukan jenis wacana yang digunakan. Terdapat beberapa cara yang digunakan untuk menentukan tujuan seseorang penulis atau penutur itu.
Menentukan
Tujuan Melalui Ayat
·
Ayat tanya
Ayat tanya memainkan peranan yang
penting dalam mengenalpasti tujuan terhadap sesuatu ujaran atau tulisan.
Menurut Tatabahasa Dewan (2008), terdapat dua jenis ayat tanya iaitu ayat tanya
terbuka dan ayat tanya tertutup. Kedua-dua jenis ayat ini pula akan menghasilkan
tujuan tertentu. Sekiranya pertanyaan merupakan ayat tanya terbuka, jawapan
adalah bersifat pelbagai. Manakala bagi ayat tanya tertutup pula jawapannya
hanya memberi pilihan sama ada ya atau tidak.
·
Ayat perintah
Ayat perintah merupakan ayat yang digunakan
untuk menimbulkan sesuatu tindakan. Menurut Abdul Hamid Mahmood (2006), ayat
perintah merupakan ayat yang bertujuan untuk memberi arahan, larangan, ajakan
atau menyampaikan permintaan.
·
Ayat seruan
Menurut Ahmad Khair (2009), ayat seruan
digunakan untuk mengekspresikan perasaan yang kuat, kagum, marah, sakit atau
hairan.
Menentukan
Tujuan Melalui Pemerihalan Teks
·
Runtutan
Penulis atau penutur akan menggunakan
rentetan bagi tujuan memerikan teks atau peristiwa secara berurutan. Teks yang
berurutan akan dibaca atau didengar mengikut rentetan. Semakin pembaca atau
pendengar membacanya atau mendengarnya, mereka akan lebih mudah memahami tujuan
tekas tersebut ditulis atau diujarkan.
·
Tautan
Tautan digunakan untuk mewujudkan
pertalian antara teks. Tautan ini boleh dilihat melalui pengulangan, sinonim,
antonim, ekuivalensi, penghubung, elipsis, substitusi dan kata ganti. Apabila
berlaku aspek-aspek tautan di atas, tujuan terhadap sesuatu teks itu diujarkan
atau ditulis akan semakin jelas.
2. PENERIMAAN
2. PENERIMAAN
Penerimaan merupakan pemahaman pendengar atau
penutur terhadap teks yang diujar atau ditulis. Aspek penerimaan ini sangat
berkait rapat dengan aspek tujuan. Hal ini disebabkan oleh kefahaman yang
tinggi tentang tujuan sesuatu teks akan menyebabkan tahap penerimaan terhadap
teks tersebut turut meningkat. Maksudnya di sini ialah pembaca atau pendengar
akan lebih memahami teks tersebut.
Seseorang pembaca atau pendengar akan menentukan
sesebuah wacana yang dihasilkan oleh penulis mahupun penutur dapat difahami
atau tidak. Oleh yang demikian, pendengar atau pembaca merupakan penerima
sesebuah wacana.
Tahap Penerimaan
Seperti yang telah dibincangkan, tahap penerimaan
terhadap sesbuah teks adalah bergantung kepada pemahaman teks. Teks yang dibaca
atau didengar mestilah secara berurutan. Tahap penerimaan yang tinggi
kebiasaannya mempunyai tahap pemahaman yang tinggi terhadap tujuan juga.
Tahap penerimaan yang rendah pula dapat dilihat
apabila pembaca tau pendengar tidak memahami teks yang dibaca atau diujarkan.
Sekiranya ayat itu tidak bermaknaserta tidak dapat difahami oleh pembaca
mahupun pendengar, ayat tersebut bukan dikategorikan sebagai sebuah wacana. Hal
ini kerana wacana tau teks yang tidak berurutan sukar untuk difahami. Apabila
hal ini berlaku, maka tahap penerimaan pembaca dan pendengar adalah rendah.
Tahap
Kebolehbacaan
Kebolehbacaan merupakan tahap yang melibatkan aspek
proses membaca iaitu kefahaman dan kefasihan. Hal ini disebabkan oleh pemahaman
bukanlah sekadar dikaitkan dengan makna-makna yang terdapat dalam tulisan
bercetak, tetapi juga turut bergantung kepada kelancaran, kefasihan, tarikan
dan minat terhadap bahan yang dibaca. Hal ini penting kerana supaya pembaca tau
pendengar dapat memahami sesebuah wacana yang disampaikan oleh penutur atau
penulis.
Tahap kebolehbacaan juga turut menegaskan tentang
masalah pemahaman terhadap pengetahuan makna dan juga frasa serta
bolehmenghubungkan bahan-bahan yang dibaca dengan pengalaman seseorang. Oleh
itu, aspek kebolehbacaan oleh seseorang pembaca dalam tahap penerimaan sangat
penting suapayadapat membaca seseuah wacana dengan baik dan seterusnya dapat
memahami tujuan wacana yang ingin disampaikan.
RUJUKAN:
Mohd Rashid Md Idris, Norliza Jamaluddin, Abu Hassan Abdul & Adenan Ayob. (2012).Tatabahasa Wacana. Tanjong Malim: Emeritus Publication.
Tiada ulasan:
Catat Ulasan